Podziel się Wykop Zaćwierkaj

Co i po co czytać?

Interesujesz się modą, polityką, sportem, gotowaniem, a może podróżami w nieznane? Szukasz konkretnych informacji, sensownych porad czy czystej rozrywki? Chcesz rozwijać swoje hobby? Poznawać różne opinie? Sprawdź, co czytają inni i znajdź swoją ulubioną gazetę

Tekst: Anna Błaszkiewicz

Z badania przeprowadzonego w 2013 r. przez Millward Brown dla Izby Wydawców Prasy wynika, że czytelnictwo gazet drukowanych i ich wersji cyfrowych będzie w Polsce w najbliższym czasie rosło. Okazuje się, że to właśnie dzięki prasie możemy się najłatwiej zorientować, jakie informacje są w danej chwili najważniejsze, prasa ma też rolę kulturotwórczą i uznawana jest za nośnik wiarygodnych i pogłębionych treści (cały raport z badania „Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy drukowanej i cyfrowej. Nowe platformy dostępu do treści. Transformacja prasy” można znaleźć na stronie: www.pbc.pl/raporty/articles/raport-prasa.html). Warto przyglądać się wynikom sprzedaży i czytelnictwa prasy, ponieważ dzięki nim dowiemy się, skąd wiedzę o świecie czerpią różne grupy odbiorców, np. nasi rówieśnicy, osoby z wyższym wykształceniem czy mieszkańcy małych miast. To też dobry punkt wyjścia, by znaleźć coś dla siebie –  gazetę, która dostarczy nam wiedzy, skłoni do refleksji, zmobilizuje do działania, podpowie jak rozwiązać nurtujący nas problem albo po prostu pozwoli przyjemnie spędzić czas. A jest z czego wybierać!

1. Gazety codzienne dostarczają informacji i rozrywki milionom Polaków. Najchętniej kupowanym dziennikiem jest „Fakt” (www.fakt.pl) – tabloid wzorowany na niemieckim brukowcu „Bild” (www.bild.de ). Z danych ZKDP przygotowanych dla portalu www.wirtualnemedia.pl wynika, że jego średnia sprzedaż w lipcu 2014 r. wyniosła niemal 313 tys. egzemplarzy! Druga w tym rankingu jest opiniotwórcza „Gazeta Wyborcza” (www.wyborcza.pl), która może się pochwalić wynikiem zaledwie 156 tys. sprzedanych egzemplarzy dziennie, a po piętach depcze jej tabloidowy „Super Express” (www.se.pl). Kolejne miejsca zajmują: „Rzeczpospolita” (www.rp.pl), „Dziennik Gazeta Prawna” i „Przegląd Sportowy” (www.przegladsportowy.pl). Decydując się na kupno najpopularniejszego „Faktu” czy bliźniaczo podobnego do niego „Super Expressu”, warto jednak wiedzieć, że są to tabloidy czyli brukowce – o specyficznych cechach takich gazet piszemy w tekście „9 dowodów na to, że czytasz tabloid” (www.drodzyczytelnicy.pl/poczytaj/9-dowodow-na-to-ze-czytasz-tabloid) oraz w wywiadzie z prof. Wiesławem Godzicem (http://drodzyczytelnicy.pl/poczytaj/wieslaw-godzic).
Na rynku jest również obecna prasa lokalna, a więc dzienniki ukazujące się nie w całej Polsce, ale w konkretnych regionach. Wśród nich najlepiej sprzedają się „Gazeta Pomorska”, „Polska Dziennik Zachodni” i „Polska Głos Wielkopolski”.

2. Tygodniki opinii
analizują zjawiska społeczne, komentują wydarzenia z kraju i ze świata, publikują wywiady z politykami, ludźmi kultury czy naukowcami. Dużo tu publicystyki. Wielu czytelników przyciągają felietony pisane przez znane osoby, recenzje filmowe i książkowe i dłuższe reportaże. Tygodniki wychodzące w Polsce są zwykle kojarzone z konkretnymi opcjami politycznymi – jedne są bardziej prawicowe, inne lewicowe. Sporo ciekawych materiałów umieszczają na swoich stronach internetowych, dlatego warto tam od czasu do czasu zaglądać. Najdłużej ukazującym się u nas tygodnikiem opinii jest „Polityka” (www.polityka.pl), która wychodzi od 1957 r. Ale najchętniej kupowany jest obecnie katolicki „Gość Niedzielny” (www.gosc.pl) wydawany przez Kurię Metropolitalną. Popularny jest również „Newsweek Polska” (www.newsweek.pl) – odpowiednik amerykańskiego „Newsweeka” (www.newsweek.com) oraz „Wprost” (www.wprost.pl). Stosunkowo od niedawna wychodzące tygodniki „W Sieci” (www.wsieci.pl) i „Do Rzeczy” (www.tygodnik.dorzeczy.pl) także mają już grono wiernych czytelników. Warto też zwrócić uwagę na popularną „Angorę” (www.angora.com.pl), która ma specyficzną formułę – publikuje głównie przedruki z innych pism i reklamuje się hasłem „wszystkie gazety w jednej”.

3. Miesięczniki to pisma o ogromnie zróżnicowanej tematyce. Z najnowszych danych opublikowanych przez portal www.wirtualnemedia.pl  wynika, że najpopularniejsze w tej kategorii jest pismo poradnikowe „Kobieta i Życie” (w maju 2014 r. jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 367 tys. egz.). Znajdziemy tu historie z życia wzięte, teksty na temat uczuć i związków, zdrowia, kuchni, mody i urody. Na drugim miejscu jest „Świat Kobiety” pełen nowinek dotyczących pielęgnowania urody, modnego ubioru, dbania o zdrowie, porad psychologicznych czy prawnych, a na trzecim podobne do nich „Dobre Rady”. W rankingu znajdziemy też pisma kulinarne („Przepisy Czytelników”,  „Przyślij przepis” czy „Kuchnia. Magazyn dla smakoszy”), luksusowe magazyny dla dojrzałych Pań („Twój Styl”, „Zwierciadło”, „Pani”, „Harper’s Bazaar”), pisma o modzie, urodzie i związkach dla trochę młodszych kobiet („Cosmopolitan”, „Glamour”, „Elle”, „In Style”, „Uroda”, „Joy”), magazyny o wystroju wnętrz i urządzaniu mieszkań („Cztery Kąty”, „M jak Mieszkanie”, „Weranda”, „Ładny Dom”, „Dobre Wnętrze”) oraz o ogrodach i pielęgnowaniu roślin („Magnolia”, „Działkowiec”, „Mój Piękny Ogród”). Wśród miesięczników znaleźć też można magazyny komputerowe, w których sporo jest nowinek technologicznych, informacji na temat oprogramowania i gier („PC Format”, „Komputer Świat”, „Chip”, „PC World”), magazyny motoryzacyjne („Top Gear”, „Auto-Moto. Magazyn Zmotoryzowanych”, „Auto Świat Poradnik”, „Auto Motor i Sport”, „Auto Świat 4×4”) i tzw. magazyny dla mężczyzn („Men’s Health Edycja Polska”, „Playboy”, „CKM – Czasopismo Każdego Mężczyzny”). Niezmienną popularnością cieszą się poradnikowe pisma na temat wychowania dzieci nazywane „parentingowymi” („Mamo, to Ja”, „Dziecko – Miesięcznik Troskliwych Rodziców”, „Magazyn dla Rodziców Mam Dziecko”, „Twoje Dziecko”, „M jak Mama”, „Twój Maluszek”). Stosunkowo nową formuła są magazyny shoppingowe, czyli podpowiadające czytelnikom co i gdzie kupić („Avanti”, „Hot Moda”). Ale wśród miesięczników są również propozycje bardziej oryginalne, np. magazyn „Wróżka”, w którym sporo o astrologii, magii i duchowości, znany na całym świecie ze znakomitych zdjęć i ciekawych reportaży „National Geographic”, popularnonaukowy „Świat Wiedzy”  czy psychologiczne „Charaktery”. Najnowszy ranking najchętniej kupowanych miesięczników w Polsce można znaleźć m.in. na stronie: www.wirtualnemedia.pl/artykul/najchetniej-kupowane-miesieczniki-w-polsce-na-czele-kobieta-i-zycie-top-123 .

4. Pisma dla dzieci i młodzieży to także przeważnie miesięczniki. Najlepiej sprzedaje się magazyn dla nastolatków „Fun Club”, tuż za nim jest katolicki „Mały Gość Niedzielny”, „Bravo Girl” i „Twist”, a najmłodsi czytelnicy najchętniej sięgają po „Zabawy i Marzenia z Barbie”.

5. Dwutygodniki typu people, czyli pisma skoncentrowane na dostarczaniu informacji i plotek o  celebrytach, zasługują na uwagę, ponieważ świetnie sobie radzą na rynku. W pierwszej połowie 2014 r. najchętniej kupowane było „Party. Życie Gwiazd” – średnia sprzedaż tego pisma wynosiła aż 285 525 egz. Kolejne miejsca w rankingu zajęły „Show”, „Flesz Gwiazdy & Styl” oraz trochę od nich droższe „Viva” i „Gala” (więcej informacji na: www.wirtualnemedia.pl/artykul/dwutygodniki-people-traca-czytelnikow-najmocniej-grazia-i-gala).

6. Magazyny z programem telewizyjnym są nadal niezwykle chętnie kupowane. Absolutnym liderem jest tygodnik „Tele Tydzień”, którego średnia sprzedaż w maju 2014 r. osiągnęła ponad 859 tys. egz. Na drugim miejscu znalazł się tygodnik „To & Owo”. Dobrze radzi sobie również dwutygodnik „Tele Świat” (każdy numer sprzedaje się w ponad 300 tys. egz.). Okazuje się, że łatwy dostęp do programu telewizyjnego w internecie nie wyklucza korzystania przez dużą grupę odbiorców z jego tradycyjnej, papierowej wersji.

7. Tygodniki typu yellow czyli niedrogie (kosztują często mniej niż 2 zł) gazety opisujące skandale z życia gwiazd są w Polsce  bardzo popularne i wychodzą w imponujących nakładach (nawet ponad 700 tys. egz.). Najlepiej sprzedają się: „Życie na Gorąco” (w maju 2014 roku średnia sprzedaż tego pisma wyniosła aż 569 871 egz.!), „Twoje Imperium”, „Rewia”, „Świat & Ludzie” oraz „Na Żywo”. Co ciekawe za wszystkimi tymi pismami stoi to samo wydawnictwo – Bauer (więcej informacji na temat tego rankingu można znaleźć na: www.wirtualnemedia.pl/artykul/tylko-zycie-na-goraco-na-minusie-wsrod-tygodnikow-yellow ).

Czy wśród tytułów wymienionych wyżej można znaleźć coś dla siebie? Warto spróbować, choć do tabloidów i pism plotkarskich należy podchodzić ze szczególną ostrożnością. Dobrym pomysłem jest natomiast szukanie pism bardziej niszowych, wychodzących w niższych nakładach, a skierowanych do bardziej wymagających czytelników, takich jak np. niezwykle efektowny graficznie magazyn kulturalno-kulinarny „Kukbuk” czy – z zupełnie innej półki – miesięcznik nieregularny „Lampa”. Niektóre z nich są dotowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (np. magazyn „Kino”, kwartalnik społeczno-kulturalny „Krytyka Polityczna” czy czasopismo teatralne „Didaskalia”). Warto też sięgać po prasę obcojęzyczną, którą bez problemu kupimy np. w internecie – dzięki takiej lekturze będziemy przy okazji szlifować swój angielski,  niemiecki czy francuski.

na początek